• ‏07 ‏أبريل, ‏2020

أخبار

اطلاق العرض الأول لفيلم

اطلاق العرض الأول لفيلم "بنات ثانوي" والسبكي يرد على الاتهامات



‏09 ‏يناير, ‏2020

على الرغم من تعرض فيلم "بنات ثانوي" لبعض المشاكل سواء المتعلقة بمنع بطله محمد الشرنوبي من الغناء أو الاتهامات بسرقة فكرة العمل، انطلق العرض الأول للفيلم قبل أيام في أحدى دور السينما بالقاهرة بحضور نجوم وصناع الفيلم، الذين حرصوا على حضور العرض ومن أبرزهم جميلة عوض، ومحمد الشرنوبي، هدى المفتي، وهنادي مهنى، ومحمد مهران، مي الغيطي، وأيمن سلامة، بالإضافة الى المؤلف أيمن سلامة، والمخرج محمود كامل والمنتج أحمد السبكي.

كاميرا الانسايدر بالعربي كانت هناك وتحدثت الى الشرنوبي الذي حضر بصحبة خطيبته رندا رياض وسألته عن حقيقة حذف أغاني بصوته من الفيلم بسبب قضية منعه من الغناء فأجاب: "في أغنية في الفيلم بتغنيها رشا الشرنوبي اختي، اسمها احلامنا، يا رب تعجبكم هي دي الأغنية الوحيدة في الفيلم من الأول خالص."

وهذا أيضاً ما أكد عليه منتج الفيلم أحمد السبكي الذي قال: " أنتو شفتوا أغنية للشرنوبي؟ طيب، منين قالوا فيه أغنية للشرنوبي! هي صاحبة المشكلة مع الشرنوبي تعمل تقول انها منعت، بس كذب، الشرنوبي ما غناش في الفيلم من أساسه."

ورد السبكي كذلك على اتهامات الكاتبة الروائية رشا سمير التي تقدمت بشكوى للرقابة علي المصنفات الفنية طالبت فيها بوقف عرض الفيلم وعدم التصريح بعرضه بدور العرض بسبب الاعتداء علي حقوقها الأدبية باقتباس الخط الدرامي للفيلم من روايتها "بنات في حكايات" وقال: " أنا كلمتها قلت لها انتي شفتي الفيلم فين عشان تقولي ان احنا واخدينه منك او المؤلف واخده منك او المخرج واخده منك!؟ انتي شفتيه فين؟ قالت أي كلام، اقولها ايه طيب!"

كذلك رد المخرج محمود كامل الذي كان سبق وعلّق على هذا الموضوع في لقاء سابق مع الانسايدر بالعربي، وقال: " ده حد مدعي مش معروف وما نعرفش مين هو، بيحب يعمل شهرة لرواية ما حدش بيعرف عنها حاجة. انا مش هحط نفسي طرف مع حد مدعي وكذاب."

من جهته نفى السيناريست أيمن سلامة أن يكون قد سمع بالرواية وقال: "انتي تسمعي عنها؟ انا ما اسمعش عنها ولا اعرف مين هي؟! ولا يعني لي شيء ده، وما رديتش عليه ولا بيشغلني بشيء دا."

وأضاف بأن الفيلم يعالج مشاكل البنات في سن المراهقة حتى تنتبه كل أسرة لديها بنت لأن لدينا في عصرنا الحالي "قنبلة" اسمها تليفون محمول أصاب صغار السن بالهوس، " القصة عن 5 بنات يمثلن فئات مختلفة من المجتمع تضمهم مدرسة واحدة وصداقة، ومشاكلهم اللي في الفترة دية، في ظل وجود تقدم تكنولوجي رهيب جدا اللي هو بتاع الموبايل ومواقع التواصل الاجتماعي، بتاع هوس البنات اللي بتتصور وبتطلع الصور على انستغرام، وهوس البنات انهم يعملوا في برنامج تيكتوك وتغني ومواقف كوميدي، الهوس دا ممكن يؤدي بيهم الى خطر كبير جدا او مشكلة وده اللي حنشوفه في الفيلم."

وكان من اللافت حضور عدد من نجوم الفن والاعلام للعرض ومن أبرزهم منى زكي، ولطيفة التونسية، ونضال الشافعي، وعبير منير، وهاني مهنى، وأحمد فتحي، وأحمد خالد صالح، ورئيس مهرجان القاهرة السينمائي الدولي المنتج والمؤلف محمد حفظي الذي قال: "جاي ابارك لهم، جاي ابارك لمحمود كامل، وكاست الفيلم وشركة الانتاج وكل الناس اللي عملوا العمل ده اللي انا قريته على فكرة وكان عاجبني المشروع المؤلف أيمن سلامة وكلهم اشتغلت معاهم وبعتز فيهم ولازم أشجعهم واشوف عملهم واشوف بيقدموا ايه النهاردة للجمهور."

Top
N-42